XIX əsr Fransa ədəbiyyatında qumar mövzusu xüsusi yer tutur. Bu dövrdə yazıçılar cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrini təsvir edərkən, kart oyunlarının insan taleyinə təsirini böyük ustalıqla əks etdirmişlər. Qumar yalnız bir məclis əyləncəsi kimi yox, həm də insanın daxili dünyasını açan güclü bədii vasitə kimi işlədilmişdir. Balzakın əsərlərində oyun masası sosial münasibətlərin güzgüsü kimi təqdim olunur, Aleksandr Dyumanın qəhrəmanları isə risk və ehtiras arasında seçim etməklə oxucunun psixologiyasına dərindən toxunurlar. Bu tip obrazlar həm o dövrün ictimai mühitini, həm də fərdi xarakterlərin zəif və güclü tərəflərini parlaq şəkildə göstərirdi.
Əsrin böyük ustalarının əsərlərində qumar adi bir məşğuliyyət olmaqdan çıxaraq, insan davranışının motivlərini anlamaq üçün geniş imkanlar açırdı. Oyun masasında məğlubiyyət və qələbə yalnız təsadüfün nəticəsi deyildi, həm də insanın xarakterini, iradəsini və bəzən də mənəvi boşluqlarını üzə çıxarırdı. Beləliklə, Fransa ədəbiyyatında kart oyunu həm sosial, həm də psixoloji analiz üçün güclü simvola çevrilmişdir.
Bu mövzu müasir dövrdə də öz aktuallığını itirməyib. Əgər XIX əsrdə yazıçılar oyunları bədii obrazlarla təsvir edirdilərsə, bu gün oxucu və oyun həvəskarları real təcrübəni rəqəmsal məkanda yaşaya bilirlər. Klassik əsərlərdə qumarın fəlsəfi dərinliyi ön plana çıxırdı, müasir dövrdə isə hər kəs üçün əlçatan əyləncə və interaktiv təcrübə önəm daşıyır. İndi isə həmin həyəcanı və şansla bağlı emosiyaları virtual şəkildə yaşamaq mümkündür – məsələn, minlərlə müxtəlif oyun və canlı masaları ilə zəngin olan mostbet platformasında hər kəs özünə uyğun əyləncə tapa bilər.
Onore de Balzakın qumar dünyası
Balzakın "İnsan komediyası" silsiləsində qumar oyunları cəmiyyətin sosial problemlərini ifadə edən güclü vasitə kimi çıxış edir. Yazıçı kart masalarının arxasında oturan personajlarını sadəcə oyunçular kimi deyil, öz dövrlərinin məhsulu kimi təqdim edir.
"Shagreen dərisinin sirri" romanında gənc Rafaelin taleyi tamamilə rulet çarxının fırlanması ilə bağlıdır. Balzak bu obrazda XIX əsrin gənclik ideallarının iflasını göstərir:
-
Aristokratik həyat tərzinin çürüməsi
-
Pul gücünün insani dəyərləri əvəz etməsi
-
Gənc nəslin mənəvi boşluğu
-
Cəmiyyətin ikiyüzlülüyü
Yazıçının təsvirində qumar zalları sadəcə oyun yeri deyil, həm də sosial münasibətlərin ən çılpaq şəkildə özünü göstərdiyi məkanlardır. Burada aristokrat və sahibkar, zadəgan və fırıldaqçı eyni masada oturur.
Prosper Merimenin psixoloji portretləri
Merime öz qısa hekayələrində qumar mövzusuna fərqli yanaşır. Onun üçün əsas maraq oyunun özü deyil, oyunun insan xarakterinə təsiridir. "Tamango" və "Karmen" kimi əsərlərində müəllif ehtiras və taley arasındakı əlaqəni araşdırır.
Merimenin qumarçı personajları əksər hallarda öz taleyləri ilə oynayan insanlardır. Onlar kart oyununda sadəcə pul deyil, öz şəxsiyyətlərini riskə atırlar. Bu psixoloji təhlil XIX əsr fransız ədəbiyyatının ən orijinal cəhətlərindən biridir.
Aleksandr Puşkinin təsiri və fransız ədəbiyyatı
Əgərçi Puşkin rus yazıçısıdır, onun "Pik dame" əsəri fransız ədəbiyyatına böyük təsir göstərmişdir.
Fransız yazıçıları rus ustasının qumar təmasına yanaşmasından çox şey öyrənmişlər:
-
Mistik elementlərin realist təsvirlə birləşməsi
-
Qumarın sosial təbəqələşmədəki rolu
-
Kart oyununda milli xarakter xüsusiyyətlərinin əksi
-
Tarixilik və müasirliyın sintezi
Bu təsir nəticəsində fransız yazıçıları öz əsərlərində qumar mövzusunu daha dərin və çoxcəhətli işləməyə başlamışlar.
Realizm və romantizm arasında qumar obrazları
XIX əsrin birinci yarısında romantik yazıçılar qumarda əsasən dramatik element görürdüsə, realist məktəbin nümayəndələri bu mövzunu sosial tənqidin vasitəsi kimi istifadə etmişlər. Stendal öz romanlarında qumar oyunlarını xarakter yaratma üsulu kimi işlədir.
"Qırmızı və qara" romanında Julien Sorelin macəraları da bir növ qumar oyunu kimi təqdim olunur. Burada oyunçu öz sosial vəziyyətini yaxşılaşdırmaq üçün riskə gedir.
Qadın obrazları və qumar
Fransız ədəbiyyatında qumarçı qadın obrazları xüsusi maraq doğurur. Bu personajlar əksər hallarda cəmiyyətin ikili standartlarının qurbanı kimi təsvir olunur. Sand, Flaubert və digər yazıçıların əsərlərində belə qadınlar:
-
Maliyyə müstəqilliyi axtaran şəxslər
-
Kişi dominantlığından qaçmağa çalışan xarakterlər
-
Sosial normları yıxmaq istəyən üsyankar təbiətlər
-
Öz taleyinin sahibi olmağa can atan qəhrəmanlar
Bu obrazlar XIX əsr qadın hərəkatının ədəbi əksini təşkil edir və müasir feminizmin illkin formalarını ehtiva edir.
Qumarın mənəvi və etik aspektləri
Katolik ənənələrinin güclü olduğu Fransada qumar həmişə mübahisəli mövzu olmuşdur. Yazıçılar bu ziddiyyəti öz əsərlərində ustalıqla əks etdirmişlər. Onlar qumarı həm günah, həm də insanın azadlıq axtarışı kimi təqdim etmişlər.
Victor Hugo "Səfillər" romanında Thenardier ailəsinin həyatında qumarın oynadığı dağıdıcı rolu göstərir. Lakin eyni zamanda müəllif bu vasitəylə cəmiyyətin ədalətsizliyinə də işarə edir.
Müasir dövrə baxış
XIX əsr fransız ədəbiyyatında işlənən qumar mövzuları müasir dövrün realiyyası ilə səsləşir. O zamanın yazıçılarının təqdim etdiyi psixoloji və sosial problemlər bu gün də aktuallığını saxlayır. İnsan təbiətindəki risk almaq istəyi, uğur və məğlubiyyət qarşısında davranış, sosial təbəqələr arasındakı münasibətlər - bütün bunlar həm klassik əsərlərdə, həm də müasir həyatda öz yerini tapır.
Əbədi mövzunun ədəbi dəyəri
XIX əsr fransız ədəbiyyatında qumar obrazları sadəcə vaxtın şəhədliyi deyil, həm də universal insan təbiətinin açarı kimi qiymətləndirilməlidir. Balzak, Merime, Stendal və digər ustaların yaratdığı kart oyunçuları bizə o dövrün cəmiyyətini anlamaqla yanaşı, müasir insanın iç aləmini də dərk etməyə kömək edir. Bu ədəbi irs müasir oxucular üçün həm estetik zövq mənbəyi, həm də dərin fəlsəfi təfəkkürün təməli olaraq qalır.
Şərhlər 0
Şərh Yaz